1967-’68 Yamaha RA31
Dvoutaktní čtyřválcová stopětadvacítka RA31 od Yamahy byla menší verze jejich V4 dvěstěpadesátky, která byla odpovědí na čtyřtaktní pětiválec od Hondy. Dvoutakty jsou obvykle jednodušší na údržbu než čtyřtakty, ale neni tomu tak vždy. Jenom nastavit předstih tady zabralo dvě hodiny.
Ferry Bouwer, který pracovaval na čtyřválcových stopětadvacítkách a dvěstěpadesátkách Phila Reeda vzpomíná na časy nadšení a vyčerpání. Říká “vůbec jsem neznal význam slova spánek. Pracovat do tří, čtyř hodin ráno bylo obvyklé a běžně bylo vidět i mechaniky kteří pracovali nonstop celou noc, ale tenkrát mi bylo 19let a ta práce pro mě byla splnění snu”.
Vidlicový čtyřválec se dvěma klikovými hřídeli s vrtáním a zdvihem 35mm/32,4mm bylo dílo génia, ale velice složité. ”Ten motor byl velmi kompaktní, takže tam bylo mnoho věcí na které bylo třeba dávat pozor, například pístní kroužky, které byly jenom 0,6mm silné” říká Brouwer.
Byly tam dva klikové hřídele, jedna pro spodní válce a druhá pro horní válce. Každá kliková hřídel hnala soustavu ozubených kol které poháněly magneta, takže bylo docela dost práce nastavit vůle v těchto převodech. Nastavení předstihu byla hrozná práce, protože každé magneto mělo poloviční otáčky motoru a dvě vačky, které ovládaly kladívka. První a čtvrtý válec pálily společně a druhý a třetí válec taky společně, ale kladivka pro první válec byly v horním magnetu a pro čtvrtý válec zase ve spodním magnetu, takže tam byly rozdílné vůle v převodech které hnaly magneta. A vačky se hodně ojížděly a ne všechny stejnoměrně, takže jeden přerušovač měl odtrh 0,35mm ale druhý třeba 0,40mm což mělo vliv na rozdílný předstih u jednotlivých válcu. Fibrové palce na kladívkách se ojížděly také každý jinak. Seřídit předstih na všech čtyřech válcích co nejpřesněji jak jen to bylo možné zabralo bez problému dvě hodiny. U tohoto motoru byla velka spotřeba pístů a klikových hřídelí, ale Yamaha se snažila co nejvíc zjednodušit údržbu a opravy. Bylo možné vyměnit klikové hřídele aniž by se musel motor vymontovat z rámu, což bylo zásadní. Stačilo sundat válce, odmontovat skříně rotačních šoupátek a horní díl klikové skříně a bylo možné vyjmout klikovou hřídel.
“Častokrát jsme před závodem montovali nové písty, Yamaha byla tenkrát velmi pokroková, písty byly potaženy zelenym silikonem. Zahřáli jsme motor, nechali vychladnout, znovu zahřáli a nechali vychladnout a sundali jsme válce. Na pístech pak bylo možno vidět zrcátka, kde se silikon ojel. Tyto místa jsme zabrousili aby jsme zabránili případnému zadření. Tak jsme je připravovali na závod”.
“Rotační šoupátka byly oválné a namontovat je bylo možné jenom jedním způsobem, takže je nešlo nastavit špatně, naproti tomu rotační šoupátka u Suzuki měly 6 drážek, takže bylo možné je posunout o 60 stupňů.”
Související články
BMW K100
Kedysi som rád chodil po šrotoviskách, vyberal som staré zhrdzavené vraky a snažil som sa zistiť, že medzi hektármi kovu je potrebná časť. Ale pravdupovediac, často ste skončili tak, že ste išli domov s kopou haraburdia, ktoré ste nepotrebovali, a bez jedinej veci, po ktorej ste skutočne túžili....
Honda CX 500 Café Racer
Bahenní pumpa Honda CX 500 r.v.1980, tahle volba padla z důvodu rozhodnutí si postavit znovu cafe racer. Koupena nepojízdná, s neorigo sedlem, natřená stětcem, ale vlezla do krátkého Caddy.
Kawasaki GT550 Café Racer
Je krásný jarní den. Jedu po dálnici směr Brno, podívat se na jednu motorku, a najednou zazvoní telefon.V telefonu se ozve muž a povídá: „Viděl jsem na internetu vaši přestavbu a chtěl bych, abyste mi také postavili motorku.“ Řekli jsme si, že si zavoláme později a dohodneme...
Honda CX500 Parallel Garage
Nikdy se mi nelíbily motorky, které jezdí po silnicích. Nic mi neříkaly, nijak mě nepřitahovaly a už vůbec bych žádnou z nich nechtěl vlastnit. Až do jednoho dne. Díval jsem se na video, ve kterém se mihla stará Honda CB550. Nebyla moc přestavěná, ale stačilo to natolik abych v okamžiku začal...
Bleskovky
All Ride Moto Show IV
17.10.2019
DGR 2018 - Prague, Czech Republic
14.8.2018
Motoemotion Festival 2018
7.5.2018
Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto Show
20.10.2016
Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016
31.8.2016
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi