1967-’68 Yamaha RA31

1967-’68 Yamaha RA31

12.3.2012

Ivan (cafe racer)

Dvoutaktní čtyřválcová stopětadvacítka RA31 od Yamahy byla menší verze jejich V4 dvěstěpadesátky, která byla odpovědí na čtyřtaktní pětiválec od Hondy. Dvoutakty jsou obvykle jednodušší na údržbu než čtyřtakty, ale neni tomu tak vždy. Jenom nastavit předstih tady zabralo dvě hodiny.

Ferry Bouwer, který pracovaval na čtyřválcových stopětadvacítkách a dvěstěpadesátkách Phila Reeda vzpomíná na časy nadšení a vyčerpání. Říká “vůbec jsem neznal význam slova spánek. Pracovat do tří, čtyř hodin ráno bylo obvyklé a běžně bylo vidět i mechaniky kteří pracovali nonstop celou noc, ale tenkrát mi bylo 19let a ta práce pro mě byla splnění snu”.
Vidlicový čtyřválec se dvěma klikovými hřídeli s vrtáním a zdvihem 35mm/32,4mm bylo dílo génia, ale velice složité. ”Ten motor byl velmi kompaktní, takže tam bylo mnoho věcí na které bylo třeba dávat pozor, například pístní kroužky, které byly jenom 0,6mm silné” říká Brouwer.
Byly tam dva klikové hřídele, jedna pro spodní válce a druhá pro horní válce. Každá kliková hřídel hnala soustavu ozubených kol  které poháněly magneta, takže bylo docela dost práce nastavit vůle v těchto převodech. Nastavení předstihu byla hrozná práce, protože každé magneto mělo poloviční otáčky motoru a dvě vačky, které ovládaly kladívka. První a čtvrtý válec pálily společně a druhý a třetí válec taky společně, ale kladivka pro první válec byly v horním magnetu a pro čtvrtý válec zase ve spodním magnetu, takže tam byly rozdílné vůle v převodech které hnaly magneta. A vačky se hodně ojížděly a ne všechny stejnoměrně, takže jeden přerušovač měl odtrh 0,35mm ale druhý třeba 0,40mm což mělo vliv na rozdílný předstih u jednotlivých válcu. Fibrové palce na kladívkách se ojížděly také každý jinak. Seřídit předstih na všech čtyřech válcích co nejpřesněji jak jen to bylo možné zabralo bez problému dvě hodiny. U tohoto motoru byla velka spotřeba pístů a klikových hřídelí, ale Yamaha se snažila co nejvíc zjednodušit údržbu a opravy. Bylo možné vyměnit klikové hřídele aniž by se musel motor vymontovat z rámu, což bylo zásadní. Stačilo sundat válce, odmontovat skříně rotačních šoupátek a horní díl klikové skříně a bylo možné vyjmout klikovou hřídel.
“Častokrát jsme před závodem montovali nové písty, Yamaha byla tenkrát velmi pokroková, písty byly potaženy zelenym silikonem. Zahřáli jsme motor, nechali vychladnout, znovu zahřáli a nechali vychladnout a sundali jsme válce. Na pístech pak bylo možno vidět zrcátka, kde se silikon ojel. Tyto místa jsme zabrousili aby jsme zabránili případnému zadření. Tak jsme je připravovali na závod”.
“Rotační šoupátka byly oválné a namontovat je bylo možné jenom jedním způsobem, takže je nešlo nastavit špatně, naproti tomu rotační šoupátka u Suzuki měly 6 drážek, takže bylo možné je posunout o 60 stupňů.”

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

BMW R80 Bobber

BMW R80 Bobber

Stavby a přestavby

7.6.2023

Redakce CRC

0

Klasika ktorá nesklame - old school style v novom šate.

Více

BMW K100

BMW K100

Stavby a přestavby

23.11.2022

Redakce CRC

0

Kedysi som rád chodil po šrotoviskách, vyberal som staré zhrdzavené vraky a snažil som sa zistiť, že medzi hektármi kovu je potrebná časť. Ale pravdupovediac, často ste skončili tak, že ste išli domov s kopou haraburdia, ktoré ste nepotrebovali, a bez jedinej veci, po ktorej ste skutočne túžili....

Více

Honda CX 500 Café Racer

Honda CX 500 Café Racer

Stavby a přestavby

29.8.2019

Ján Kubaščík

2

Bahenní pumpa Honda CX 500 r.v.1980, tahle volba padla z důvodu rozhodnutí si postavit znovu cafe racer. Koupena nepojízdná, s neorigo sedlem, natřená stětcem, ale vlezla do krátkého Caddy.

Více

Kawasaki GT550 Café Racer

Kawasaki GT550 Café Racer

Stavby a přestavby

6.10.2016

Redakce CRC

0

Je krásný jarní den. Jedu po dálnici směr Brno, podívat se na jednu motorku, a najednou zazvoní telefon.V telefonu se ozve muž a povídá: „Viděl jsem na internetu vaši přestavbu a chtěl bych, abyste mi také postavili motorku.“ Řekli jsme si, že si zavoláme později a dohodneme...

Více

Honda CX500 Parallel Garage

Honda CX500 Parallel Garage

Stavby a přestavby

26.5.2016

René Müller

3

Nikdy se mi nelíbily motorky, které jezdí po silnicích. Nic mi neříkaly, nijak mě nepřitahovaly a už vůbec bych žádnou z nich nechtěl vlastnit. Až do jednoho dne. Díval jsem se na video, ve kterém se mihla stará Honda CB550. Nebyla moc přestavěná, ale stačilo to natolik abych v okamžiku začal...

Více

Bleskovky

All Ride Moto Show IV

17.10.2019

All Ride Moto Show IVČTVRTÉ SETKÁNÍ CUSTOMANIAKŮ, KDE BUDOU ZASE PADAT BRADY A VALIT SE BULVY.Výstava unikátních motocyklových přestaveb letos otevře brány na nové adrese v industriálním prostoru Art...

Více

DGR 2018 - Prague, Czech Republic

14.8.2018

DGR 2018 - Prague, Czech RepublicJe nám velkou ctí vás pozvat na letošní Gentleman’s Ride 2018 v Praze! Takže se nezapomeňte slušně voháknout, vyleštit mašiny a vyrazit s ostatními gentlemany do pražských ulic dne...

Více

Motoemotion Festival 2018

7.5.2018

Motoemotion Festival 2018Emoce – Umění – Kreativita – Přátelství – Harmonie.Pět slov vyjadřujících náš cíl, naše přání, naši vizi, festival Motoemotion.

Více

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto Show

20.10.2016

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto ShowStěžejním slovem All Ride Moto Show je CUSTOM. Custom je motorka, ale nepředstavujte si motorku, jakou běžně vídáte na ulici nebo veletrhu. Je to motorka, do které její majitel či...

Více

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016

31.8.2016

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016Je nám velkou ctí vás pozvat na letošní Gentleman’s Ride 2016 v Praze! Takže se nezapomeňte slušně voháknout, vyleštit mašiny a vyrazit s ostatními gentlemany do pražských ulic 25....

Více

Starší bleskovky

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

SKUTRPORTAL - vše o skútrech. Společnost Montplast se specializuje na výrobu a montáž zastřešení bazénů. Zastřešení bazénů se vyrábí ze systémových hliníkových profilů, opatřených povrchovou úpravou.