Plischke SGS 500 Cafe Racer
SUZUKI GS500E-čtyřválec, tento typ motorky mám jako oblíbený, při tom spousta lidí i motorkářů/motocyklistů ani neví že existuje. Každému kdo slyší GS500E se vybaví startovní model od Suzuki, který je svojí masovostí asi i opovrhován, jenom někteří vědí že toto jméno už nesl v letech 1978-80 motocykl který byl součástí přelomové řady prvních čtyřtaktních čtyřválců z Hamamatsu. Řada GS od Suzuki je legendární svojí GS 1000, současně se kterou byly vyvinuty i všechny ostatní kubatury po kterých trh prahnul.
Pětistovka bývá často zaměňována za pětsetpadesátku, kterých je velké množství prodaných a do dnes provozovaných kusů, kdežto pětistovek je jak šafránu. Já jsem si tuto motorku vybral pro nádherný motor který se dá srovnat snad jen s motorem z Kawasaki Z1, oblé tvary válců a mističky kryjící vačkové hřídele doplňuje nenapodobitelný zvuk výfuků 4-2-2. Kdo se na tomto stroji jednou sveze tlemí se při jízdě jak ...(to nejde napsat) a je zapomenuto že motorka špatně brzdí, je těžkopádná a prostě rok výroby minulého tisíciletí, kde třetí číslo je 7 je znát. I mě se to stalo-zamiloval sem se do ní. Motor je dvouventil, SOHC, 6 rychlostí, klasické karburátory a kickstarter. Proto když padla volba na stavbu Cafe Racera nebylo jiné volby než na tento typ, i když sem věděl že to není to pravé ořechové, přece to nemá dva stojaté válce a není to Anglie-jenže mě to nevadilo.
A jako dobový nadšenec který nemá rád přetechnizované stroje dnešní doby co jsou plné drátů, hadiček, digitálních budíků, mapovacích zapalování a jezdících na válcích jak z náklaďáku, sem si řekl že si postavím motorku dle svého gusta, jako kdysi když si jí koupil maník v sedumdesátémdevátém.
Rozhodně jsem chtěl dobovost-jak technickou tak vizuální.
Motorku jsem stavěl z dílů které mi zbyly po koupi dalších motorek ke kterým jsem vždy dostal něco navíc, jednou rám podruhé motor, však to znáte.
Kola rozhodně drátěná, zadní ze setřičky GS750 a přední je z ráfku co při návštěvě kovošrotu po úklidu dílny neunikl mému bystrému oku v hromadě dalších nepotřebností. Střed je vytvořen vypitváním středu z předního kola CX500 a následném dotvoření věnců na uchycení drátů-tím pádem se z Hondího Comstaru stalo drátěné kolo které je uchycené v přední vidlici z CB 900 Bol d´ Or na kterou padla volba kvůli výborným dobovým dvoupístkům. Pro uchycení této vidlice do stávajícího rámu musely být převařeny ložiskové misky na větší ložiska krku.
Zadní kyvka GS75X a tlumiče Koni plně seřiditelné, ve své době špička. Zadní brzda přetvořena na spodní uchycení kvůli centralizaci hmoty na kterou jsem při stavbě taky trochu myslel, ta zadní brzda tam málem nebyla, na popud jednoho maniaka který pořád drmolil něco o zbytečných neodpružených hmotách jsem byl dost nalomen jí tam vůbec nedat-přece jenom váha je váha a o tu tady přece jde, ale neodolal jsem tomu krásnému dominantnímu celku na zadním kole a zůstala kde je. Za což jsem dnes rád.
Výfuk byl použit z Katany a je úplně otevřenej, samozřejmě prošel důkladnou odtučňovací kůrou. Odtučňovací kůrou se dá nazvat i fakt že v motorce je vyvrtáno 500 děr(je to pětistovka tak 500), které jsou v kotoučích, trubkách, páčkách, motoru, stojanu a kdoví kde ještě. Když je řeč o motoru tak v něm je vyrobeno prosklení bočního spojkového krytu a zapalování aby při běžícím motoru bylo vidět tu usilovnou činnost která se v něm děje. Celkový vzhled nádrže a bobku sem pořád nemohl rozhodnout jak a čeho se držet, několikrát sem už měl předlohu, ale vždy sem zase zapochyboval že nechci přece kopírovat. Nakonec to dopadlo tak že sem vzal nádrž z soft choppera a začal do ní řezat že to nějak dopadne a nebo jí maximálně vyhodím. Byla široká jak Amazonka - a placatá, rozřízl jsem jí podélně, zůžil, svařil, potom ještě jednou ale trochu jinak, dál bylo nutné prodlužovat dozadu, vytvořit boční prolisy na kolena. Ještě pořád to nebylo ono, takže ještě prodloužit a zvýšit vzadu, protáhnout dolů o nějaké centimetry a nakonec vevařit víko z Boldora. Neuvěřitelný jak je nádrž v horní partii slabá, plech tam má snad jen 0,4mm. Nádrž už se mi docela líbila , ale zase vepředu byla jak bandaska. Takže prohlubně na řidítka a potom to teprve na tu bídu bylo ono. Jenomže když sem měl nádrž hotovou na hrubo z plechu a podíval jsem se na ní tak mě jímala hrůza co s utěsněním-je na ní 5m sváru, nakonec vylito Epolexem.
Zadní bobek – polystyrenové kopyto, sádrová forma, laminace jednoho kusu. Řídítka Domino-snad z Guzzi, přepínače, budík, vše ze šmelcu na vyhození-odbroušené zbytečnosti a kudrlinky a doleštěno.Přední blatník JAWA, ale nevím jaká, samozřejmě taky prošel dietou.
Na motorce je namontována jedna speciální věc, a to je vlastně TEMPOMAT-ruční plyn, jakási objímka která při uzamknutí palcem pravé ruky aretuje plynovou rukojeť v dané poloze, výborná věc při potřebě si uvolnit ruku neustále svírající plyn. Tuto vychytávku jsem získal na vraku motocyklu ze zámoří kde to na jejich Routách bez tohoto snad ani nejde.
Co ještě zbývá? Blinkry a kontrolky jsou LED technologie pro úsporu el.energie, byla použita malá AGM baterie 8Ah, která kvůli již zmíněné centralizaci hmoty leží pod kyvkou za motorem. Japonec v této zlaté době montoval seriově ukazatel zařazené rychlosti který je zde stále.
Pro zdůraznění dobovosti zlatá kombinovaná s černou a opět zlatá linka, vše je děláno ručne, některé díly leštěné(ale né moc, jen do určité míry), něco je otryskané balotinou a zalakované(tyto komponenty vypadají opravdu „drsně“), zadní světlo je součástí rámu.
Vše je poctivé železo a hliník, kromě LED a alarmu, který je zároveň startovacím zařízením-klíček ani tlačítko startéru není, je vše postaveno z dílů dostupných v době kdy tento motocykl sjel z výrobního pásu a díky tomu že jsem vše dělal vlastně sám doma v dílně na koleni je tato stavba vlastně sociál stavbou, protože pořizovací cena je jen za materiály a díly, tedy vceku nízká při porovnání s bazarovými nabídkami strojů tohoto stylu. Práce které je tolik že po hrubém spočítání vychází na 400-450 hodin je čas věnovaný koníčku.
Nakonec přišlo ladění karburátorů-vystružování trysek na míru, úprava levných filtrů Emgo, hlava je lehce vyfrézovaná ruční frézkou ve výfukových i sacích kanálech, celkově začištěna a slícována s hrdly. Přibylo několik koníků které když se spojí s hmotnosti 177kg suché váhy kterou ukázalo vážení, dokáží rozhýbat stroj i s mojí maličkostí celkem svižně oproti serii, a to nejsem žádný drobeček. Chtěl jsem drsnou dobovou motorku která chytí za srdce a doufám že se mi to povedlo.
Co říci na závěr..., nasednout, nastartovat, filtry začínají hladově nasávat okolní atmosféru, jemně zařadit jedničku, z motoru se line příjemné burácení.....a jde se na to!!!
Více na www.mopako.estranky.cz
Související články
BMW K100
Kedysi som rád chodil po šrotoviskách, vyberal som staré zhrdzavené vraky a snažil som sa zistiť, že medzi hektármi kovu je potrebná časť. Ale pravdupovediac, často ste skončili tak, že ste išli domov s kopou haraburdia, ktoré ste nepotrebovali, a bez jedinej veci, po ktorej ste skutočne túžili....
Honda CX 500 Café Racer
Bahenní pumpa Honda CX 500 r.v.1980, tahle volba padla z důvodu rozhodnutí si postavit znovu cafe racer. Koupena nepojízdná, s neorigo sedlem, natřená stětcem, ale vlezla do krátkého Caddy.
Kawasaki GT550 Café Racer
Je krásný jarní den. Jedu po dálnici směr Brno, podívat se na jednu motorku, a najednou zazvoní telefon.V telefonu se ozve muž a povídá: „Viděl jsem na internetu vaši přestavbu a chtěl bych, abyste mi také postavili motorku.“ Řekli jsme si, že si zavoláme později a dohodneme...
Honda CX500 Parallel Garage
Nikdy se mi nelíbily motorky, které jezdí po silnicích. Nic mi neříkaly, nijak mě nepřitahovaly a už vůbec bych žádnou z nich nechtěl vlastnit. Až do jednoho dne. Díval jsem se na video, ve kterém se mihla stará Honda CB550. Nebyla moc přestavěná, ale stačilo to natolik abych v okamžiku začal...
Bleskovky
All Ride Moto Show IV
17.10.2019
DGR 2018 - Prague, Czech Republic
14.8.2018
Motoemotion Festival 2018
7.5.2018
Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto Show
20.10.2016
Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016
31.8.2016
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. |
||||
4. | 5. | 6. | 7. | 8. | 9. | 10. |
11. | 12. | 13. | 14. | 15. | 16. | 17. |
18. | 19. | 20. | 21. | 22. | 23. | 24. |
25. | 26. | 27. | 28. | 29. | 30. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Komentáře
V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!
Otevřít diskuzi