Paton S1

Paton S1

28.2.2014

Jan "Somik" Somerauer

Další z návratů legendárních značek je tu. Kdysi úspěšný výrobce závodních strojů Paton se vrací s klasikou S1 v silniční i závodní podobě, kterou navíc letos uvidíme na Manu...

Historie italské značky Patoni se začala psát v roce 1958, kdy Giuseppe Pattoni a Lino Tonti opustili firmu Mondial a založili svou vlastní. Ještě v témže roce připravili první závodní speciál kategorei 125 a samotný Mike Hailwood s ním skončil na sedmém místě v TT. O rok později Tonti odešel a Pattoni se pustil do dvouválcové dvěstěpadesátky.
Později začal Pattoni stoupat objemovými kubaturami výš a jeho 350 a pětistovky sbírali nejeden závodní úspěch jak na Manu, tak v Mistrovství světa GP.  Ke konci tisíciletí se sice věhlas značky začal vytrácet, ale na závodních okruzích se její motorky proháněly ještě v roce 2001, dva roky po smrti Giuseppeho. Pak její hlas utichl úplně.
V takovém stavu to ale nechtěl nechat syn zakladatele Roberto Pattoni. Ten vloni firmě opět vdechl život a nyní představuje její první novodobý motocykl, model S1. Ten bude vyrábět jak v ostré závodní verzi, tak v silniční s označením Strada. Závodní speciál se letos představí na Isle of Man TT, v kategorii Lightweight s ním bude závodit Brit Olie Linsdell (loňský vítěz Classic TT 500 ccm).
Základem pro S1 se stal dvouválec Kawasaki ER6. Podle technických hodnot to vypadá, že se u Patoni žádných zásadních úprav nedočká, hodnoty zůstávají na 72 koních (8500 ot./min.) a 64 Nm (7000 ot./min.). Tím spolupráce s Kawasaki končí. Rám si dělají u Patoni sami, jde o svařenec z ocelových trubek. Podvozek sice klasický, ale to nejlepší, co v této kategorii Öhlins dodat. K tomu brzdy od Bremba, konkrétně dvojice 395mm disků vpředu a 220mm disk vzadu. Fascinující je údaj o hmotnosti, S1 Strada váží pouhých 158 kg (pohotovostní hmotnost), což je téměř o 50 kg méně, než sériová ER6.
Projekt je to rozhodně zajímavý, otázkou je, co s ním udělá cena. Patoni (web) si cení S1 na 21 tisíc eur (cca 550 tisíc korun), což není zrovna málo. V podobné ceně se prodává třeba Norton Commando 961 s vlastním motorem a modernějším podvozkem. Italové mají v plánu vyrábět 50 až 100 kusů ročně. Držíme jim palce.

Zdroj: motohouse.cz

Komentáře

V diskuzi ještě není žádný komentář - buďte první!

Otevřít diskuzi

Související články

BMW R80 Bobber

BMW R80 Bobber

Stavby a přestavby

7.6.2023

Redakce CRC

0

Klasika ktorá nesklame - old school style v novom šate.

Více

BMW K100

BMW K100

Stavby a přestavby

23.11.2022

Redakce CRC

0

Kedysi som rád chodil po šrotoviskách, vyberal som staré zhrdzavené vraky a snažil som sa zistiť, že medzi hektármi kovu je potrebná časť. Ale pravdupovediac, často ste skončili tak, že ste išli domov s kopou haraburdia, ktoré ste nepotrebovali, a bez jedinej veci, po ktorej ste skutočne túžili....

Více

Honda CX 500 Café Racer

Honda CX 500 Café Racer

Stavby a přestavby

29.8.2019

Ján Kubaščík

2

Bahenní pumpa Honda CX 500 r.v.1980, tahle volba padla z důvodu rozhodnutí si postavit znovu cafe racer. Koupena nepojízdná, s neorigo sedlem, natřená stětcem, ale vlezla do krátkého Caddy.

Více

Kawasaki GT550 Café Racer

Kawasaki GT550 Café Racer

Stavby a přestavby

6.10.2016

Redakce CRC

0

Je krásný jarní den. Jedu po dálnici směr Brno, podívat se na jednu motorku, a najednou zazvoní telefon.V telefonu se ozve muž a povídá: „Viděl jsem na internetu vaši přestavbu a chtěl bych, abyste mi také postavili motorku.“ Řekli jsme si, že si zavoláme později a dohodneme...

Více

Honda CX500 Parallel Garage

Honda CX500 Parallel Garage

Stavby a přestavby

26.5.2016

René Müller

3

Nikdy se mi nelíbily motorky, které jezdí po silnicích. Nic mi neříkaly, nijak mě nepřitahovaly a už vůbec bych žádnou z nich nechtěl vlastnit. Až do jednoho dne. Díval jsem se na video, ve kterém se mihla stará Honda CB550. Nebyla moc přestavěná, ale stačilo to natolik abych v okamžiku začal...

Více

Bleskovky

All Ride Moto Show IV

17.10.2019

All Ride Moto Show IVČTVRTÉ SETKÁNÍ CUSTOMANIAKŮ, KDE BUDOU ZASE PADAT BRADY A VALIT SE BULVY.Výstava unikátních motocyklových přestaveb letos otevře brány na nové adrese v industriálním prostoru Art...

Více

DGR 2018 - Prague, Czech Republic

14.8.2018

DGR 2018 - Prague, Czech RepublicJe nám velkou ctí vás pozvat na letošní Gentleman’s Ride 2018 v Praze! Takže se nezapomeňte slušně voháknout, vyleštit mašiny a vyrazit s ostatními gentlemany do pražských ulic dne...

Více

Motoemotion Festival 2018

7.5.2018

Motoemotion Festival 2018Emoce – Umění – Kreativita – Přátelství – Harmonie.Pět slov vyjadřujících náš cíl, naše přání, naši vizi, festival Motoemotion.

Více

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto Show

20.10.2016

Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto ShowStěžejním slovem All Ride Moto Show je CUSTOM. Custom je motorka, ale nepředstavujte si motorku, jakou běžně vídáte na ulici nebo veletrhu. Je to motorka, do které její majitel či...

Více

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016

31.8.2016

Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016Je nám velkou ctí vás pozvat na letošní Gentleman’s Ride 2016 v Praze! Takže se nezapomeňte slušně voháknout, vyleštit mašiny a vyrazit s ostatními gentlemany do pražských ulic 25....

Více

Starší bleskovky

Kalendář akcí

Po

Út

St

Čt

So

Ne

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

31.

Nebyly nalezeny žádné nadcházející události

Přidat novou akci

Společnost Montplast se specializuje na výrobu a montáž zastřešení bazénů. Zastřešení bazénů se vyrábí ze systémových hliníkových profilů, opatřených povrchovou úpravou. SKUTRPORTAL - vše o skútrech.