Jak (ne)projít STK, díl 5.
Výfuky motorek. Věčné téma zejména pro majitele sportovních motocyklů i těch, kdo se věnují přestavbám. Ale zasahuje to všechny. Naháče, endura. Mnozí majitelé motorek chtějí mít jiný zvuk svého stroje, chtějí vyladit výkonové parametry, ušetřit hmotnost (původní těžký výfuk chtějí nahradit novým lehčím) atd., atd...
Výfuky motorek jsou vděčné téma pro „nepříznivce“ motorek. „Dělají jen randál, jezděj jak blázni, mělo by se jim to zakázat“, to se dočtete v mnohé diskusi na zpravodajských webech pod články o motorkářích nebo na auto – fórech. Obdobně se všem ozývají i maminky na dětském hřišti nebo v parku, když se marně pokoušejí uspat dítko v kočárku, které zjevně, snad okouzleno řevem laděného Leo Vince při roztočené dvojce sportovní Yamahy, jedoucí kolem po zadním, nechce spát a svůj obdiv k motorkám dává najevo neutuchajícím řevem. Ale teď vážně. Světla, gumy a výfuky – něco jako svatá trojice, na kterou se kontrola v STK či na silnici může zaměřit jako první. Světla a kola/pneu už máme za sebou. Výfuky – základní problém u nich z pohledu STK je:
a) výměna za nehomologovaný díl výfukové soustavy,
b) neschválená úprava výfuku = nadměrný hluk.
Výfuky u motocyklů řeší tyto normy:
Směrnice 97/24/ES (nám dobře známá již z předchozích dílů),
Vyhláška č. 32/1972 Sb. (FMD – Federálního ministerstva dopravy), účinnost od 1. 7. 1972,
Vyhláška č. 90/1975 Sb. (FMD), účinnost od 1. 1. 1976,
Vyhláška č. 41/1984 Sb. (FMD), účinnost od 1. 1. 1985
Vyhláška č. 105/1995 (MDS – Ministerstvo dopravy a spojů), účinnost od 1. 7. 1995,
Vyhláška č. 341/2002 Sb. (MDS), účinnost od 1. 7. 2002,
Vyhláška č. 302/2001 Sb.,
Instrukce Ministerstva dopravy pro STK čj. 4/2012, Podrobný popis závad (již jsme ji uváděli v části „výčnělky“),
Předpisy Evropské hospodářské komise OSN č. 9, 41, 63, 92.
V zásadě předpisy řeší 2 okruhy problémů – znečištění výfukovými plyny (emise motoru) a hluk.
Co je od výfukového systému vyžadováno:
Pro posuzování a kontrolu je důležité datum 1. 7. 2001. Ale k tomu se ještě dostaneme. Obecně platí, že motorka musí mít původní výfukový systém, který byl namontován při schvalování typu vozidla. Obecně platí, že když zaměníme nějakou část výfukového systému, musí být tento díl homologovaný a homologovaný musí být taktéž, jestliže se jedná o ucelený technologický celek. Na motocyklu nesmí být neschválené komponenty (netýká se motocyklů uvedených do provozu před 1. 7. 2001). Na motorce nesmí být úprava výfukového systému, která mění stanovené parametry pro konkrétní schválený typ (je tím míněno hluk a emise).
Výše jsou shrnuty předpisy, upravující problematiku výfuků a jejich soustav a obecné základní požadavky. Pro přehlednost a stručnost nyní popíšeme, co který motocykl dle data uvedení do provozu musí mít uvedeno na výfuku (tlumič, svody, úchyty) a co musíme splnit, abychom úspěšně prošli kontrolou, jestliže chceme nahradit nějaký původní originální díl jinou částí.
Motorka, uvedená do provozu před 1. 7. 2001 nemusí mít výfukový systém opatřený homologační značkou.
Motorka, která nebyla uvedena do provozu podle tzv. „globální homologace“ nemusí mít výfukový systém, který je označený homologační značkou. Globální homologace – osvědčení, že vozidlo plní všechny požadavky předpisů EHK a směrnic a nařízení ES, je to způsob schválení velkosériově vyráběných vozidel, tedy i motocyklů.
Individuálně schválené motocykly nemusí mít výfukový systém označený homologační značkou. V těchto případech byl motocykl, resp. jeho výfukový systém schválen po zkouškách ve zkušebním ústavu.
Celý článek naleznete na webu autoklubu.cz.
Související články
Jak (ne)projít STK, díl 6.
V našem seriálu, kde se věnujeme jednotlivým celkům motocyklu z pohledu legislativy, která je pro ně předepsaná pro úspěšnou homologaci nebo pro úspěšné schválení při prohlídce na stanici technické kontroly, se dnes věnujeme zpětným zrcátkům.Zrcátko je docela malý díl motocyklu, který však má...
Návod, jak vyždímat z nabídky povinného ručení maximum
Povinné ručení je povinen uzavřít každý provozovatel vozidla. U této zákonné povinnosti platí, že se jedná o rozumnou ochranu před nečekanými výdaji ve formě úhrady škody způsobené někomu jinému. Navíc vás pojistka nemusí zruinovat, stačí si dobře vybrat pojišťovnu. Plusem je i to, že můžete...
Jak (ne)projít STK, díl 4.
Doplnění k aktuálnímu stavu, jak by měla probíhat STK vašeho vozidla (auta i motocyklu), včetněinformace o homologaci kufrů na motocyklu.
Jak (ne)projít STK, díl 3.
Tento díl našeho seriálu určitě přivítají zejména majitelé cestovních endur, nebo obecně cestovatelé,kteří na svých motocyklech potřebují systémy pevných zavazadel nebo při svých cestách mimo civilizacichrání svůj stroj nebo sebe padacími rámy a podobně.
Bleskovky
All Ride Moto Show IV
17.10.2019
DGR 2018 - Prague, Czech Republic
14.8.2018
Motoemotion Festival 2018
7.5.2018
Provoz Továrny zahájí výstava All Ride Moto Show
20.10.2016
Gentleman's Ride Prague (DGR) 2016
31.8.2016
Kalendář akcí
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 2. | 3. | 4. | 5. |
||
6. | 7. | 8. | 9. | 10. | 11. | 12. |
13. | 14. | 15. | 16. | 17. | 18. | 19. |
20. | 21. | 22. | 23. | 24. | 25. | 26. |
27. | 28. | 29. | 30. | 31. |
Nebyly nalezeny žádné nadcházející události
Poslední komentáře (1 komentář)
ngk58, 25.4.2019 v 14:28
Skvěle a velmi srozumitelně sepsaný seriál, sleduji to už od začátku.
Reálnější informace o tom, jak je to s STK, nikdo jiný než autoklub nepodá.
Povětšinou na netu jsou články o aktuálním dění na Registru vozidel
Otevřít diskuzi